From «coercion to innovation» to an active awareness of its vital importance
Саме таким бачать сучасний тренд російських R&D учасники VII Венчурної ярмарку, що пройшла в Казані 25 квітня 2012. В рамках ярмарку з участю iR&D Клубу відбулася секція «R&D у великих компаніях: можливості для малого інноваційного бізнесу».
Одним з найбільш помітних подій VII Казанської венчурної ярмарку стала секція «R&D у великих компаніях: можливості для малого інноваційного бізнесу», організована ВАТ «РВК» за участю Клубу директорів з науки та інновацій (iR&Dclub).
На секції представники найбільших російських і міжнародних компаній, малого інноваційного бізнесу, спільноти венчурних інвесторів поділилися історіями про те, як народжуються інновації. На їх думку, російським великим компаніям не вистачає конкуренції, і, як наслідок, мотивації для вкладання грошей у нові розробки. Втім, знайшлися і компанії, які вже усвідомили необхідність нового підходу до інновацій і інвестицій, і готові починати працювати. Питання тільки в професійних керівників командах і венчурних фондах з бездоганною репутацією.
У дискусії взяли участь: Євген Кузнєцов (ВАТ « РВК»), Володимир Напівтин (ВАТ «ТВЕЛ»), Андрій Зюзін (CISCO), Сергій Кербер (УК «Лідер»), Ганна Ненахова (Клуб директорів з науки та інновацій - iR&Dclub), Павло Черкашин (бізнес-ангел), Максим Стеблов (Камський індустріальний парк «Майстер»), Олексій Гостомельський (Центр трансферу технологій РАН і РОСНАНО), Олексій Філімонов (GlobalTechInnovations).
У ході дискусії було названо основні перешкоди, які заважають розвитку інноваційної економіки:
нормативно-правове забезпечення: необхідні податкові та інші преференції для компаній, активно інвестують в інновації;
фактична неготовність університетів виконувати розробки на замовлення великого бізнесу;
відсутність гравців-посередників між великими та малими компаніями;
бюрократизація процесів (не тільки в державних структурах, але й у великих корпораціях);
брак висококласних фахівців (у великих компаніях немає професійних інноваційних менеджерів, в малих - комерсантів і маркетологів);
ринкові інструменти підтримки і стимулювання інвестицій в інновації в Росії до цих пір не є елементами системного механізму, а носять найчастіше випадковий характер, як у частині своєї появи, так і в частині їх використання;
нарешті, інновації тільки входять в моду, стаючи необхідною частиною будь-якої компанії.
Значна частина перерахованих проблем може бути успішно вирішена шляхом налагодження ефективної комунікації між великим бізнесом і всіма зацікавленими учасниками інноваційного ринку.
За словами Ганни Ненаховой, директора з розвитку Клубу директорів з науки та інновацій і координатора підсекції Клубу «Малий інноваційний бізнес», «iR&D Клуб - це ідеальна майданчик для подібної комунікації, на якій вже найближчим часом відбудеться серія спеціальних заходів, присвячених різним аспектам взаємодії великих компаній з розробниками інноваційної продукції, вузами і дослідницькими центрами, а такжесозданию і управління корпоративними венчурними фондами».
Євген Кузнєцов, член правління, директор департаменту просування інновацій та соціальних програм ВАТ «РВК», сказав, що «зараз в Росії відбувається вкрай важливий процес переходу від «примусу до інновацій» російських компаній до активного усвідомлення їхньої життєвої необхідності. Підсумком стає зростаюча потреба компаній як в нових рішеннях та продуктах, які пропонують малі компанії-стартапи, так і до корпоративних менеджерів, які вміють застосовувати сучасні технології «відкритих інновацій», завдяки яким багато світових компаній вийшли з кризи розвитку в останні роки. РВК активно підтримує формування нового типу управлінців у російських компаніях, пропонуючи програми навчання, конкурси інноваційних розробок і середовище для комунікацій, розраховуючи, що це знизить головний бар'єр на розвиток інновацій в Росії - відсутність на них попиту з боку великого бізнесу».
Основні теми Венчурної ярмарку в Казані в цьому році - екосистема інноваційного ринку, інвестиційні інструменти для регіональних проектів, готовність вузів змінювати навчальні програми під потреби великих компаній. В ході ярмарку було підписано кілька угод про співпрацю, оголошено про створення нового автокомпонентного і полімерного кластера з початковим обсягом фінансування 120 млн. доларів, для успішної роботи якого потрібно відкрити близько 15 нових виробництв малого і середнього бізнесу.
Клуб директорів з науки та інновацій (iR&Dclub) - це засноване на членство професійне співтовариство топ менеджерів рівня великих компаній, відповідальних за науково-дослідницької діяльності, розробки та розвиток інновацій в цілях підвищення конкурентоспроможності бізнесу в різних галузях російської економіки. Клуб створений в 2011 році з ініціативи великого бізнесу і держкорпорацій на базі Інституту менеджменту інновацій НДУ ВШЕ за підтримки Міністерства економічного розвитку Росії, ВАТ «РВК», за участю НДУ ВШЕ і СКОЛКОВО. Основна мета Клубу - для створення професійного співтовариства в області досліджень, розробок та інновацій сприятливого середовища для обміну досвідом та розвитку інноваційних процесів в російських компаніях. Місію Клубу його члени визначили так: «сприяти розвитку інноваційної культури в країні». Основна мета Клубу - надати достатньо впливу професійного співтовариства R&D директорів, підвищити не номінальну, а реальну значимість R&D як ключовий рушійної сили в розвитку інноваційної економіки. У завдання Клубу також входить постановка і рішення міжгалузевих організаційних, комунікаційних, кадрових, економічних та інших проблем в області досліджень, розробок і впровадження інновацій.